Peurunka - Liikunta - Vesiliikunta

Vesijuoksua Jokialtaassa

Peurungan Jokialtaan 100 metrin ympyräallas on harvinaisuus kylpylämaailmassa. Veden syvyys on 140 cm, joten vesijuoksua voi kuntoutusmielessä harrastaa myös altaan pohjasta juosten. Klo 13-14 sekä 16-18 altaassa on virtaus päällä – voit valita jouhevasti etenevän myötävirran tai triplatehokkaan vastavirran!

Vesijuoksun hyödyt

Vesijuoksu vahvistaa hengitys- ja verenkiertoelimistön lisäksi tuki- ja liikuntaelimistön kuntoa. Vedessä liikkuminen on tehokasta myös painonhallinnan kannalta. Samalla se lisää lihasmassaa ja kiinteyttää lihaksia.

Vesijuoksu soveltuu myös niille, joille uiminen tuottaa vaikeuksia esimerkiksi alaraajojen nivelkivuista kärsivät, niska- ja selkäkipuiset, ylipainoiset, vammaiset, ikääntyneet sekä monelaiset kuntoutujaryhmät ja urheilijat, jotka kaipaavat tehokasta treeniä kuntoutuksensa tueksi.

Yksi vesijuoksun eduista on se, että siinä on suuri pinta-ala veden vastuksena. Tämä edellyttä hyvää noin 15-20 asteen kallistuskulmaa juoksuasenossa. Kysy vinkkejä hyvään ja ergonomiseen juoksuasentoon uimaopettajiltamme.

Vesijuoksuvöitä lainaksi

Kylpylässämme on erilaisia vesijuoksuvöitä lainattavaksi. Useimmille soveltuu perusmallinen vyö ja siitä kannattaakin lähteä liikkelle. Koska olemme kaikki eri mallisia, joskus seuraavista vinkeistä saattaa olla apua vyön valinnassa ja kiinnittämisessä
•Kiinnitä vyö riittävän napasti vyötärölle (kiristä vyö maalla, vedessä se on haastellista)
•Pienikokoisen kannattaa valita kevyempi malli kuin isompikokoisen
•Pitkälle ihmiselle sopii hieman selästä korkeampi malli
•Muodokkaampi henkilö voi valita matalamman juoksuvyön

Katso ohjatut vesiliikuntaryhmät Ryhmäliikunta-kalenteristamme